Kai aš bendrauju su
žmonėmis, kurie save laiko einančiais dvasiniu keliu, beveik kiekvieną kartą
matau vienas ir tas pačias numylėtas stoteles, kuriose jie sėdėdami
įsivaizduoja savo kelią. Sustoti lengva. Tiek lengva, kad dauguma dvasinių
iškotojų jaukiai įsikūrę stotelėje pavadinimu „Šiuolaikinis dvasingumas“ net
nepradėjo savo kelio. O jau šioje stotelėje yra visko ko tik širdis geidžia.
Štai ilga eilė
nušvitusių Mokytojų ir Guru su dar ilgesnėmis eilėmis savo pasekėjų. Štai
šventraščių ir geriausių apsišvietusių žmonijos atstovų tekstų biblioteka. Štai
susuktose pozose jogų grupė, ir štai laisvas kilimėlis, kuris laukia tavęs už
vidutinę kainą. Šalia palaimingais veidais ekstazėje gieda mantras ir sukasi
ekstatinime šokyje žmonės. O štai čia, paragavę kažkokio egzotinio gėrimo, arba
pakramtę stebuklingo grybo, galima patirti aukščiausių mistinių išgyvenimų. O
ten, netoliese, išsirikiavo visa eilė ašramų, nuo kurių dvelkia tyla ir ramybė.
Ir dar iš visų pusių tave kviečia, siūlo arbatų ceremonijas, meditacijų ir
kvėpavimo technikas, kovinių menų paslaptis, energetinius kompleksus, magiškus
metodus, šamaniškus ritualus, senovinius artefaktus ir dvasinę atributiką
kiekvieno skoniui... uch... visko ir neišvardinsi.
Nuodėmė čia
nepasilikti- štai koks gausus pasirinkimas. O ir paklausą žinoma turi. O jei
paklausa didelė ir žmonės iš ten išeina degančiomis akimis, reiškia reikalas
geras ir reikia pabandyti, taip juk? Teisinga logika?
Štai todėl žmonės
ir užstringa šioje stotelėje. Jie vadovaujasi vartotojiškos epochos logika, kurioje
ant prekystalio išstatytas net dvasingumas. Iš štai vartotojai vaikšto iš
skyriaus į skyrių rinkdamiesi sau įvairius dvasiškai pažengusiųjų ieškotojų
apdarus. O po to rodo vienas kitam, kaip trofėjus, tai, ką įsigijo dvasiniame
prekybos centre.
Manote aš esu prieš
tai, ką išvardinau? Ne. Ne prieš. Reikalas yra visai ne tame, ką aš išvardinau.
Viskas duryse. Kaip aš galiu būti prieš duris? Jei tu žinai link ko eini,
tuomet tai yra tai, pro kur tu kai kada praeini eidamas link savo tikslo, o jei
nežinai, tuomet tai tik vaikščiojimas pro skirtingas žymias gerai prasukto
dvasinio turistinio maršruto vietas su joms skirtais dvasiniais komentarais. O dvasinis
turizmas šiais laikais labai populiarus.
Dvasinis
turizmas
Kai kurios dvasinės
tradicijos pirmąjį dvasinio kelio etapą lygina su bitės gyvenimu.Iš esmės tai dar
nėra pats kelias, tik preliudija. Bitė skraido nuo gėlės prie gėlės ir skanauja
jų žiedadulkes. Taip ir dvasinis ieškotojas susipažysta su skirtingais
požiūriais, religinėmis kryptimis, filosofinėmis įžvalgomis, praktikomis,
konkrečiais žinių nešėjais ir būsenomis. Laukiama, kad dvasinis ieškotojas
kažkuriame etape bent jau teoriškai išsiaiškins pagrindinius klausimus, supras
dvasinio kelio tikslą, kokie jo asmeniniai polinkiai ir kokia iš išbandytų
atšakų jam artimiausia. Šis etapas gali tęstis kelerius metus, ir jiems
baigusis dvasinis ieškotojas kaip bitė grįžta į avilį tam, kad išvirškinti
suvalgytas žiedadulkes ir pradėti duoti medų. Grįžimas į avilį- tai išorinių
paieškų sustabdymas, aktyvaus informacijos ir patirties kaupimo baigimas, ir
pradėjimas virškinti visko, kas sukaupta praeityje. Tai- kelio pradžia.
Tačiau ką aš matau? Aš matau, kad nepasotinamos
bitutės visą gyvenimą nepaliaujamai skraido taip ir negrįždamos į avilį, taip
ir nepradėdamos virškinimo proceso ir taip ir nepradėdamos išskirti medų. Štai
kas yra dvasinis turizmas.
Tikslas
Labai retai galima
sutikti žmogų, kuris pasistengė sąžiningai sau atsakyti į klausimus apie viso
to, ką jis veikia gyvenimo, kurį laiko dvasiniu, sferoje, tikslą. Kam visa
tai? Koks galutinis tikslas? Kas turi būti viską susumavus?
99% atvejų po šiuo
klausimu dažniausiai slepiasi vienas ir tas pats atsakymas. Jis maskuojamas
dvasiniais terminais ir pakylėtomis formuluotėmis, tačiau sąžiningai
peržiūrėjus ten vienas ir tas pats. Dažnai žmonės kalba apie dvasinį pabudimą
ir išsilaisvinimą, o galvoje turi laimę, palaimą, harmoniją, ekstazę, galią,
ramybę, pripažinimą, nušvitusio mokytojo rolę ir panašiai. Jei pažiūrėti
sąžiningai, tai visa tai užslėptas malonumo įsivaizdavimas. Malonumas
suvyniotas į dvasingumo popierėlį.
Aplamai visi
malonumo supratimai glūdi mūsų praeities patirtyje, taigi, jei tikslas-
malonumas, tuomet tu visada turėsi reikalą tik su savo praeities fragmentais
įvairiose jos kombinacijose. Kartais keistose ir mistinėse kombinacijose,
tačiau ....
Žinok, kad šis
pasaulis patenkina visus poreikius be išimčių. Taip jis surėdytas. Ir jei
pasaulyje yra tokia padėtis, kad dvasinių ieškotojų milijonai, o pabudusių
būtybių vienetai, tai išvada paprasta: jie nenori prabusti, jie nori kažko
kito. Ir tas kita maskuojasi po dvasingumu.
Mokytojai ir Guru
Šiuolaikiniam
dvasiniam ieškotojui geriausias Mokytojas- tai miręs Mokytojas. Aš nejuokauju.
Tai faktas, jei žiūrėti į visus dalykus tiesiai. Gyvas Mokytojas- tai grėsmė
visiems tavo supratimams, visai netvirtai tavo ego konstrukcijai- koncepcijoms,
teorijoms, mąstymui ir tavo įsivaizduojamai asmenybei. Žodžiu, visam tam melui,
kuriuo tu užsidengi nuo gyvenimo.
Todėl
šiuolaikiniams ieškotojams patinka praeities Mokytojai, arba tie Mokytojai,
kurie yra pakankamai toli nuo jų. Jie negresia jų saugumui ir pilnai atitinka
jų isivaizdavimus ir fantazijas apie dvasinį kelią. Tokius Mokytojus galima už
akių mylėti, jais galima žavėtis ir periodiškai cituoti jų žodžius. Jie neišeis
iš nirvanos tam, kad tiesos kumščiu užvažiuoti į tavo įsivazduojamos asmenybės
žandikaulį. O juk panašiai tuo ir užsiima tikrasis Mokytojas. Gyvas Mokytojas.
Tas, kuriam tu gali užduoti savo svarbų klausimą, ir prie kurio tu gali prieiti
pakankamai arti, kad vieną kartą išnykti.
Dauguma tų, kurie
ateina pas Mokytoją užduoti savo klausimą (pvz., satsange) galvoja, kad jie
atėjo atsakymo, įvardintos problemos sprendimo būdo. Tačiau Mokytojo užduotis
kita- atimti iš tavęs tavo klausimus, palikti tave su niekuo- neapsaugotą,
atvirą ir pažeidžiamą: be klausimų ir atsakymų, be daugialypių sluoksnių iš
idėjų ir koncepcijų. Ir jei tu tai supratai, tuomet, nežiūrint į neišvengiamą
diskomfortą, tu prieisi prie jo vis arčiau ir arčiau, kol vieną kartą suprasi,
kad Mokytojas ir tu- esate neatskiriami.
Tačiau šiuolaikinis
ieškotojas ateina pas Mokytoją tam, kad patvirtinti savo nuomonę ir įsišaknyti
joje. O jei taip neįvyksta- jis eina pas kitą. Juk pasirinkimas šiuo metu
didelis. Būtinai atsiras tas, kuris švelniai glostys jo pakylėtą supratimą apie
patį save, o tuo pačiu didins savo sekėjų gretas.
Vaikščioti į
satsangus ir kaip spalvotas sultis gerti per šiaudelį Mokytojus, po to aptariant
patiko jis ar ne- tai velniškai keista. Ir taip pat keista vaikščioti nuo vieno
Mokytojo prie kito, maišant gėrimus kaip kokteilį.
Galbūt tau kyla
klausimas: ar būtinas Mokytojas pabudimo kelyje? Į šį klausimą mano atsakymas
aiškus: taip, Mokytojas reikalingas. Bet iš pradžių suprask tai: tikrasis
mokytojas- tai pats gyvenimas. Jis pirmasis ir paskutinis mokytojas.
Mistiniai išgyvenimai
Dažnai mistinės
patirtys žmonėmis suprantamos kaip neatsiejama dvasinio kelio dalis, todėl
dažnai tampa savitiksliu. Tai iš tiesų yra pakaitalas ir kliūtis pabudimo
kelyje. Dvasinis pabudimas- tai ne mistinis išgyvenimas, tai aplamai jokia
nauja patirtis ir ne sąmonės būsenos pasikeitimas. Pabudimas niekada nesutampa
su jo vaizdavimu. Jis panašus į savęs prisiminimą kaip tokio, kuris mato šį
sapną, o ne to, kuris sapne kažką veikia. Kaip tokio, kuris egzistavo ir visada
egzistuos. Tarp visų apraiškų ir už jų ribų.
Visi išgyvenimai, visos patirtys, visa mistika visose
jos apraiškose- tai dalis sapno. Galbūt subtilesniuose sluoksniuose, tačiau vis
vien- tai dalis sapno.
Sapnas rutuliojasi tartum
kažkokios dramos teatro scenoje pavidalu. Scena- tai įprasto žmogiško supratimo
teritorija. Metafizika ir mistika- tai vidinių procesų užkulisai matomi, jei
pakeisti įprastą supratimą. O pabudęs egzistavimas- tai neįsitraukęs stebėjimas
tiek iš už scenos, tiek ir už užkulisų ribų. Ir žvalgytis į užkulisus
dažniausiai būtinybės nėra.
Aš periodiškai
girdžiu apie tai, kaip kas nors iš mano sutiktų žmonių pakylėtai pasakoja apie
mistinius išgyvenimus, kaip apie kažką reikšmingo. Ir kada jie klausia manęs ką
aš apie tai manau, mano akyse nemato jokio susidomėjimo. Aš apie tai kalbu kaip
apie kažką įprasto ir nelabai reikšmingo. Ir tai, žinoma, jiems nepatinka.
Tiesiog man jau
sunku suprasti kuo viena būsena iš principo geresnė nei kita. Ir man tokiems
žmonėms apliejant šaltais žodžiais norisi pasakyti: nusipirk kokių nors
psichotropinių medžiagų ir tu lengvai gausi visą puokštę mistinių išgyvenimų.
Jei tokie išgyvenimai yra tavo tikslas, tai narkotkai pats greičiausias būdas
to pasiekti. Ir dauguma žmonių šiuolaikinio dvasingumo „tūsovkėse“ prisdengdami
aukštais žodžiais taip ir daro.
Tačiau, jei būti
sąžiningu su savimi, tai matysi, kad po tokių išgyvenimų tavo buvusios
reakcijos lieka savo vietose. O būtent tavo reakcijos įprastame gyvenime ir yra
tavo pasistūmėjimo rodiklis. Vienintelė nauda, kurią aš galiu pripažinti
psichotropinėse patirtyse- tai šiek tiek platesnis supratimas apie save ir
pasaulį. Ir tai visa nauda. Jos gali gauti ir gerokai saugesniais būdais. Nors
ne, ne visa. Tai taip pat galimybė pamatyti kaip tu prisiriši prie dvasiškai
patobulėjusio žmogaus paveikslo. Ir žinok, kad psichotropinių priemonių
vartojimas- tai visada šiokia tokia patirtis apmokama kreditu.
Jei tavo tikslas
pabudimas, tuomet tau mistiniai potyriai, natūraliai išgyvenami pereinant
kažkuriuos etapus- tai tiesiog kelio ženklai. Jie kaip gairės keliuose, pagal
kuriuos tu gali suprasti kur esi ir ką daryti toliau. Jei esi vairuotojas, tu
juk niekada nedarai kelio ženklų savo važiavimo tikslu, nesustoji prie jų,
nevaikštai aplink laikydamas juos kažkuo ypatingu. Tu paprasčiausiai važiuoji
toliau ženklo pagalba sužinojęs, kad čia tavęs laukia posūkis, o ten kalnas
arba pėsčiųjų perėja.
Dvasinės
praktikos
Och... su jomis
bėda. Reikia pripažinti, kad su informacijos prieinamumu pas mus atėjo ir
paviršutiniškas jos suvokimas.
Visos praktikos ir
metodai- tai instrumentai, kaip kastuvas. Jis reikalingas kasti tol, kol
neprisikasi iki vandens. Ir kai iškasi šulinį su vandeniu reikia numesti
kastuva ir, neatsitraukiant nuo šulinio, gerti iki pilno troškulio numalšinimo.
Vietoj to dvasiniai ieškotojai ima tai vieną kastuvą, tai kitą. Ir kasa tai
vienoje vietoje, tai kitoje. Kartais aš kai kurių klausiu- kam jie keičia
kastuvus arba vietas? Ir kai kurie atsako, kad jam šis kastuvas netinka, arba
ten, kur jis kasė, nėra vandens. O aš žiūriu į vietovę, kurioje jis dirbo, ir
matau daug negilių duobučių. Ir aš žinau: jei jis savo jėgas skirtų vienai
vietai, šulinys jau būtų iškastas. Tuo labiau, kad nėra svarbu kur pradėti
kasti- vanduo yra visur, tiesiog kask kol tuo įsitikinsi.
Dvasinė
literatūra ir žinios
Gera knyga- tai
rodyklė, panašiai kaip nuoroda Internete. Nuorodos užduotis- parodyti ir
nukreipti vartotoją į pilną puslapį. Dvasinės literatūros užduotis- nurodyti į
skaitytojo žvilgsnio šaltinį ir į galimus dėmesio atitraukimo faktorius.
Ir man dažnai
norisi paklausti: kam tu vėl ir vėl skaitai nuorodų tekstus? Kam jas cituoji?
Kam tau nuorodų kolekcija? Kam tu skaitai komentarus apie jas?
Klik- tai viskas ko reikia. Eiti ten, kur jos nurodo.
Priešingai
visuotinai paplitusiam supratimui aš pasakysiu, kad didžioji žinių dalis
nereikalinga. Kartais užtenka vieno nuoširdaus pokalbio ir nedidelio teksto
paragrafo kad suformuluoti pačią esmę to, ką tau reikia daryti ir būtent kaip.
O toliau- imi kastuvą ir kasi.
Ašramai
Aš pabuvojau
daugybėje ašramų, bendravau su daug žmonių, kurie juose reguliariai lankosi. Ir
daug kartų aš girėjau tą pačią istoriją. Ji skamba maždaug taip: „Čia, ašrame,
gera, ramu, pakylėta, o ten kur aš gyvenu viskas ne taip- triukšminga, žemos
energijos ir žmonės aplink ne tie“. Todėl kai kurie iš tokių žmonių vieną kartą
viską meta ir apsigyvena šalia ašramo, arba tiesiog jame pačiame.
Ir žinai, ką aš
manau? Aš manau, kad tuo dažniausiai žmogaus kelias ir pasibaigia. Grečiausiai
dar net ir neprasidėjęs.
Didžioji dauguma
mūsų mazgų sumegzti sąlygomis tokio sociumo, kuriame mes praleidome didžiąją gyvenimo dalį. Ir geriausias būdas juos pamatyti ir atrišti- tai pažvelgti į
juos tiesiai, neslepiant akių. Jei tie žmonės manęs nuoširdžiai paklaustų kokį
aš matau jų sekantį žingsnį, aš atsakyčiau: grįžk namo; susitvarkyk gyvenimą;
pasiek to, ko kažkada norėjai, bet vėliau, užslėpęs savo norus kuo giliau, pasidavei; pagerink santykius su tėvais, giminėmis, žmona ar vyru, draugais ir
bendradarbiais; apsupk save garbingais žmonėmis. Nebūtinai visi santykiai turi
būti artimi, užtenka, kad jie nebūtų destruktyvūs ir į tavo
gyvenimo kontekstą tilptų harmonija. Ir štai tuomet, kai tai įvyks, ir vis vien liks kažkokia
trauka link kažko, kas yra net už tos pačios harmonijos rėmų ribų- atvažiuok į
ašramą. Tuomet tu nebėgsi nuo realybės ir nebejausi tokio kontrasto tarp
gyvenimo namie ir gyvenimo ašrame. Ašramas taps tiesiog patogus sprendimas praktinei
užduočiai- pavyzdžiui, praeiti intensyvų seminarą (retritą), arba praėjusio
etarpo nutraukimui.
Apie mūsų laiką
Aš manau, kad mūsų
laikas- tiesiog dovana tam, kas iš tiesų suinteresuotas pabudimui, nes
šiuolaikinis sociumas yra toks, kad užtenka gyventi paprastą gyvenimą tankioje
visuomenėje tam, kad destruktyvios proto tendencijos nuolat lystų į paviršių.
Šiuolaikinė socialinė sistema tam padeda. Ir tai, žinoma, sunku, tačiau labai
efektyvu. Taip gyvenimas parodo, kas tave apsunkina, tuo pačiu padėdamas nuo to
išsilaisvinti.
Glaudūs santykiai,
informacijos prieinamumas, gyvenimo intensyvumas ir net šiuolaikinės visuomenės
materialusis vektorius- visa tai puikios greitos brendos sąlygos.
Dar keletas žodžių
Visa aukščiau išdėstyta
jokiu būdu nėra kritika. Iš tiesų viskas visada yra savo vietose. Ir šio teksto
autorius užlipo ant daug grėblių. Tiesiog kartais toks tekstas gali tapti viso
savo judėjimo kurso peržiūros priežastimi.
Tokiu atveju tu
tiesiog skaitai ir sąžiningai klausi savęs- ar taip yra mano gyvenime, ar ne?
Ir jei tu sąžiningai sau atsakysi į šiuos klausimus, tuomet rastų kvailsyčių
kartojimas bus sudėtingas, arba visai neįmanomas. Iš esmės viskas buvo apie
tai, kaip nustoti imituoti dvasingumą papuolant į labai gerai užmaskuotus
spąstus.
Ir jei tame save
pagavai, tuomet paliksi stotelę, kurioje sėdi, pakoreguosi savo tolimesnį
judėjimo kursą ir eisi savo keliu.
Versta iš http://www.aum.news/novosti/548-pro-dukhovnuyu-imitatsiyu-i-uyutnye-ostanovki
Vertė Laura Čelo
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą