2011 m. kovo 1 d., antradienis

Kiti Dievai

Aditjos yra visatos įstatymų personifikacija arba įsikūnijimas. Jie, sąjungoje su natūraliomis jėgomis, reguliuoja žmonių tarpusavio elgseną. Aditjos yra dvylika Aditi, Kašjapos žmonos, sūnų. Jų dinastija aprašoma  Bhagavata Puranoje, ir ji įtraukia palikuonis, kurie buvo didžios asmenybės ir papildomi nedideli pusdieviai.

            Vedinėje literatūroje, tokioje kaip Šatapatha Brahmana, yra pateikta dvylika Aditjų, o Rig-veda išvardina šešis. Jų vardai yra: Amša (tas, kuris dosnus), Arjaman (tas, kuris naikina priešininkus), Bhaga (tas, kuris laimina), Dakša (tas, kuris įgudęs ritualuose ir magijoje), Mitra (draugas), Pušan (tas, kuris ugdo), Savitri (Tas, kuris aktyvuoja), Šankara (tvirtas), Tvaštri (tas, kuris konstruoja), Varuna (tas, kuris apsupa ir slopina), Višnu (visažinis palaikytojas), Vivasvat (arba Vivasva, nuostabus arba saulė, Surja). Ta pačia tvarka pastarieji siejami su visatos principais, žinomais, kaip: dalintis tuo, ką davė dievai, kilnumas ir garbė, tai, kas paveldėta, įgūdžiai ritualams, solidarumas draugystėje, klestėjimas, potencija kalboms, drąsa, rankdarbystė, dievų valdomi įžvalgos įstatymai, visatos įstatymai, moralė ir socialinė tvarka.

            Aditjos vardas taip pat siejamas su saule. Visi kartu Aditjos laikomi amžinais šviesos dievais, arba būtybėmis, kurios manifestuoja švytintį gyvenimą per visą visatą. Taip pat jie sujungti su saulės aspektais, padalintais į metinius dvylika mėnesiu, arba dvylika laiko rato stipinų.

               Agni yra ugnies dievas, minimas Rig-vedoje. Jis yra dievas, kuris priima aukas senovinėje ugnyje jadžnoje, arba ritualuose, ir neša jas tinkamiems dievams. Jo dvi žmonos yra Švaha ir Svadha, kurios stovi iš abiejų jo pusių. Jį neša avinas, o jo vėliava yra dūmai. Jis taip pat vadinamas kitais vardais, priklausomai nuo savybių. Pvz., Džvalana (degantis), Pavaka (valantysis), Vibhavasu (gausus šviesos), Čitrabhanu (daugiaspalvis), Bhuritedžas (ryškiai šviečiantis), Šikhin (liepsnojantis), Planaga (mirgantis), ir kt.

           


               Indra yra žinomas kaip Dangaus Karalius, o todėl dangaus dievų karalius. Kartu su Agni jis yra svarbiausia Rig-vedos dievybė ir aprašomas daugelyje žygdarbių. Indra laikomas lietaus ir žaibo valdytoju, o taip pat garbinamas, kada jų reikia. Indra yra griaustinio galia, ir yra Vaju, vėjo dievo, draugas. Jie dirba kartu. Taip pat Agni, Indra ir Surja simbolizuoja tris ugnies senojoje žemėje formas, elektros srovę ir saulės rutulys.

            Indra yra galingiausias veikėjas Induistų mitologijoje. Jis buvo dangaus Dievo Gjaus Pita ir žemės deivės Prithvi sūnus. Gimė visiškai apsiginklavęs. Jo žmona yra Indrani, o palydovės marutos. Jo sūnūs buvo Miduša, Nilambara, Džajanta, Rbhus, Rsabha, Sitragupta ir Ardžun. Jis yra drąsos ir stiprybės simbolis. Jis yra dievų globėjas ir gynėjas nuo bet kokio blogio. Taip pat, sakoma, jis gali atgaivinti žuvusius karius.

         Varuna yra sena Vedinė dievybė. Jis yra siejamas su upėmis ir vandenynais, o taip pat debesimis ir vandeniu plačiąja ta žodžio prasme. Jis yra vandenynų ir kitų vandens telkinių dievas. Jis valdo upes ir jų dvasines būtybes, o taip pat ir dievus-gyvates, vadinamas nagais. Manoma, kad tie, kurie nuskęsta, keliauja pas jį. Taip pat jis gali apsaugoti nuo bet kokios blogų su vandeniu susijusių įvykių.

           



                 Vaju yra žinomas kaip vėjo dievas ir susijęs su Prana (gyvybės oru kūne). Jis taip pat laikomas dangaus dievu (antarikša). Vardas Vaju susideda iš šaknies va, kas reiškia pūsti. Jis matomas važiuojantis vežimu, kuris riaumoja jam važiuojant, taip pranešdamas apie jo buvimą.
           




                Jama, arba Jamaradža, yra mirties ir pasitraukusių sielų dievas.  Žodis jama reiškia areštuoti arba nuslopinti. Jis taip pat vadinamas Dharmaradža, arba Dharmos, pareigos ir įstatymų, kurių dėka laikosi pasaulis, principo karaliumi. Šie įstatymai yra tai, kas duoda pusiausvyrą visuomenėje. Teismo salėje (kalči) jis sėdi savo soste (vičarabhu) ir teisdamas arba apdovanoja, arba baudžia visus mirusius ir siunčia juos į atitinkamas buveines savo gyvenimo veiksmų rezultatams gauti.
          







                       Navagrahos yra devynios planetos. Į jas žiūrima kaip į astrologines įtakas, kurias galima suprasti ir net atitinkamais ritualais, amuletais, vantromis, brangakmeniais ir kt., jas sumažinti. Jos padalintos į dvi grupes- palankias ir nepalankias. Pirmoji grupė susideda iš Ravi arba Surjos (saulė), Soma arba Čandra (mėnulis), budha (Merkurijus), Šukra (Venera), Mangala, Kudža arba Angaraka (Marsas) ir Brihašpati arba Guru (Jupiteris). Nepalankios planetos yra Šani (Saturnas), Rahu (kylančio mėnulio susikirtimo taškas) ir Ketu (besileidžiančio mėnulio susikirtimo taškas). Žemės planeta vadinama Bhumi
        

             Surja- saulės dievas. Tarp visų Navagrahų Surja yra svarbiausias. Jis visuomet pozicionuojamas visų planetų centre, kadangi jis yra kūrinijos centras. Jis yra arčiausiai ir lengviausiai atpažįstama dievybės forma, o todėl priimamas kaip Aukščiausiojo Dievo forma. Taip pat jis laikomas Aukščiausiojo akimi. Savo spindulių pagalba jis duoda visoms gyvoms būtybėms gyvybę. Tačiau jis taip pat duoda mirtį. Jis nuolat kuria, palaiko ir sunaikina visą gyvybę. Jis yra vadinamas Aditja, nes yra viso pasaulio šaltinis. Jis turi daugiau vardų susijusių su jo bruožais ir charakteriu. Keli jų yra Aharpati (Dienos dievas), Džagatčakšus (Visatos akis), Karmasakšin (veiksmų liudininkas), Grahardžan (planetų karalius), Sahasrakirana (vienas iš tūkstančio spindulių), Djumani (dangaus brangakmenis) ir kt.

Gajatri  yra deivė įkūnijanti Gajatri mantrą, kuri giedama tris kartus per dieną. Tai ji dalinasi su deivėmis Savitri ir Sarasvati. Gajatri turi keturias rankas ir joja ant gulbės. Ji vadovauja rytiniam giedojimui, o taip pat Rig-vedai ir šventai ugniai vadinamai Garhapatja. Tai buvo šventos ugnys, kurias trys varnos, žinomos kaip brahmanai, kšatrijos ir vaišjos, turėjo saugoti savo namuose šventų ritualų atlikimui. Ji turi keturis veidus su dvylika akių, keturias rankas ir buivolą vežimui. Ji yra Jadžur-vedos ir Dakšina ugnies valdovė, o Sarasvati valdo vakarinį maldų priėmimą ir Sama-vedą.

Gajatri taip pat žinoma kaip Veda- Mata, arba visų Vedų motina. Ji taip pat yra kita Dievo Brahmos žmona, Dievo Višnaus jam duota mantros formoje tam, kad pasiekti išmintį, kurios jam reikėjo supratimui kaip pradėti savo visatos kūrimo dalį. Brahmos ir Gajatri vedybų istorija pasakojama taip: Brahma turėjo pradėti jadžną, o Sarasvati vėlavo, nes laukė savo draugių. Brahma jadžną turėjo pradėti su žmona. Taigi, kadangi Sarasvati nebuvo šalia, Brahma paklausė Indros patarimo, ką daryti. Indra rado Gajatri, kuri kilusi iš Gurdžar visuomenės. Taigi, Brahma vedė Gajatri ir jadžna prasidėjo laiku.

       
Vertė Laura Čelo

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą